יום רביעי, 3 בפברואר 2010

בריתות התעופה העולמיות עוד יעלו לנו ביוקר

המשבר הכלכלי ומצבם העגום של רוב חברות התעופה בעולם מביא ממשלות בעולם להקל בתחום שיתופי הפעולה בין חברות התעופה בעולם. שיתופי פעולה שהיו בלתי סבירים בעבר מטעמים של משמר על התחרות החופשית הפכו בעיתות המשבר הנוכחי  ללגיטימיות. כך גם היה במשבר הגדול בשנות העשרים והשלושים החלטות שעלו בדיעבד לצרכנים ביוקר רב.
כך יוצא שדווקא כאשר המושג "שמים פתוחים" שגור בפי כל בפועל הולכים השמים ונסגרים על ידי בריתות תעופה בינלאומיות הזוכות להקלות ממוסדות ההגבלים העסקיים בארה"ב ואירופה. ערים מרכזיות בארה"ב כבר נשלטות על ידי חברות תעופה מסויימות ותמונה דומה מתחילה להיווצר גם באירופה. שיתופי הפעולה הוירטואליים המתרחשים בכל השווקים ביחד ולחוד נרקמים במטות גלובליים של חברות התעופה שפריסת פעולתם מקשה על מוסדות האכיפה לאמוד את פעילותם של הבריתות. מחוקקים בארה"ב ובאירופה הביעו חששם מהתופעה המתרחברת של שיתופי פעולה אולם אלו נעלמו בהמולת המשבר האופפת את ענף התעופה. לא ירחק היום בו יאלצו הנוסעים לשלם במיטב כספם עבור חובות העתק הבלתי אפשריים של ענף התעופה הבינלאומי. כרטיס הטיסה הפך למסחטה של כספים כאשר מחירו הבסיסי נמצא עדיין בתחרות אולם החיובים שסביבו כגון קנסות על שינוי עלות מזוודה ושירותים על המטוס הפכו למרכיב המאפיל לעיתים על מחיר הכרטיס כולו. בתחום הבסיס של הכרטיס נשמרת עדיין תחרות סבירה אולם בתחום החיובים שמסביב לכרטיס מקפידות חברות התעופה ליישר קו וכך מוצאות נתיבים לצימצום התחרות בינן לבין עצמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה