יום שבת, 24 בדצמבר 2011

הערכות ותחזית ל-2012


ההיסטוריה הקצרה מוכיחה שכמעט כל מה שקורה אינו צפוי על ידנו ובדרך כלל ההתפתחויות תופסות אותנו בהפתעה גמורה.
אנסה בכל זאת לצפות מעט מהמגמות הצפויות בשנת 2012 מקריאה שוטפת באתרים שונים ומחשבות אישיות שלי .
אין הכוונה רק למגמות הייסוד הקיימות בתיירות אלה גם למגמות עולות בכלל הנמצאות רק בתחילת דרכן. סדר ההופעה של הסעיפים מקרי.
1. "value for money" 
חיסכון יהיה כנראה מוטיב מרכזי בשנה הבאה. הסיבות ברורות, יותר מהנתונים הכלכליים בפועל הלך הרוח הציבורי מכתיב צניעות וחסכון וכך גם הביקושים יהיו בהתאם. מקסום התמורה, חבילות זולות, קצרות יותר, רמה נמוכה יותר של בתי מלון, הזמנות רכב בקטגוריות נמוכות ומעבר ממח' עסקים למחלקת תיירים במטוסים יהיו בבסיס המוצר התיירותי בשנה הקרובה .
אין מדובר רק במו"מ קשוח יותר של הלקוחות אלה בציפיה כי השירותים והמוצרים המוצעים יהיו ברוח וישדרו מגמה זו.
2. צדק חברתי
נהנתנות הנה מרכיב בבסיס ענף התיירות . הרגישות לצדק חברתי וצדק בכלל, הכנסת ערכים בלי מרכאות למערכת שיקולי הצרכנים בכלל תזלוג גם למודעות ברכישת מוצרי תיירות. שילוב של ערכים כמו שמירת טבע , לינה באתרים ידידותיים לסביבה, ביקור באתרים הרלוונטיים לנושאים חברתיים וכו' גם אם לא יהיו מוטיבים מרכזיים בתעשיה , יהוו נדבך עולה במודעות הצרכנית בתיירות .
3. תיירות ריאלטי
תכניות הריאלטי הפכו מרכיב קבוע ודומיננטי בסל התרבות של הקהל ואמורות להשפיע גם על הענף שלנו. כענף המתיימר למכור חוויות, תוכניות הריאליטי הן כר נרחב לפיתוח מוצרי תיירות מתאימים. בחיפוש האין סופי אחרי " הדבר הבא", חשיבה הלוקחת בחשבון את המזון התרבותי של הלקוחות בבואם לבחור חווית תיירות אצל יועץ התיירות, מאפשר פיתוח מוצרי תיירות חדשים או הכנסת מוטיבים מהתחום לחבילות המשווקות .
4.  שידרוגים
המרוץ הכמעט מטורף של חב התעופה לחסוך בכסף מצופף את הנוסעים בתוך המטוס ומשנמך מאוד את אפשרויות נשיאת מטען בלא תשלום נוסף
שידרוגים ומיני שידרוגים לאור הקיצוצים המתמידים בנוחות הנוסעים יהוו דרישה וצפייה של הלקוחות בשנה הבאה.
5.   Social, Local & Mobile
הרשתות החברתיות גדולות ומשמעותיות ככל שיהיו עדיין לא הגיעו לענף התיירות אצלנו. בשנה הבאה הן כנראה תגענה ומיותר להכביר מילים על כך . מגמה מעניינת המתפתחת בהקשר זה היא פיתוח מערכות לניהול קשרי לקוחות מבוססות רשתות חברתיות . בשנה הבאה ישכיל הענף להבין את מהותן המרכזית של הרשתות החברתיות - ניהול מערכות יחסים עם הלקוחות (ולא מכירות).
מסירת מידע לנוסעים מבוסס מיקומם יתפתח גם הוא בשנה הבאה וללא כל צל ספק עסקי התיירות יתחילו לפתח את מערכות המובייל כשכבה נפרדת ועצמאית המהווה מימד נוסף וחדש בקשר הפנים ארגוני ומול הלקוחות .
6. רשתות חברתיות כמנוע לחיפוש מידע
השיח החברתי ברשת החברתית מייצר ערכים מוספים ומידע בזמן אמת. אחת מהחולשות העיקריות של המידע הצבור ברשתות החברתיות היא הפרימיטיביות לאיתור מידע יחסית "לשיטת הגוגל."  עד היום התהליך היה פשוט : פותחים דפדפן - מחפשים - בוחרים ספק מוכר - הזמנה. הדפדפן וגוגל כנקודת מוצא למרבית החיפושים יתחרו בשנה הבאה בנקודות חיפוש חדשות : טלפונים חכמים, טאבלטים, קוראי ספרים, מפות אינטראקטיביות, מערכות ניווט, טלוויזיה באינטרנט, קונסולות משחקים ועוד.  המשמעות לענף התיירות חתירה לנראות אפקטיבית גם בנקודות חיבור וממשק חדשות אלו.
7. google +
הרשת החברתית של גוגל שהתחילה בקול ורעש גדול נמוגה משהוא לשגרה והפסיקה להיות באז. נראה שגוגל מתכננת מהלך עמוק ומשמעותי בתחום כולל חיבור אינטגרטיבי לכלל שרותיה. תחום הדפים העסקיים של גוגל+ יכבוש מקום בין העסקים גם בתחום התיירות.
8. google flight search
כניסתה של גוגל לתחום חיפוש המידע התעופתי בטעות מדירה שינה מעיני יועצי התיירות. גוגל אינה מתכוונת להפוך סוכן הזמנות אלה מכוונת גבוהה הרבה יותר. להחליף את מערכות ההפצה-GDS . גוגל כנראה מעוניינת בתנועת הגולשים כולל של סוכני הנסיעות ברחבי העולם. מקור פרנסתה המרכזי של החברה הוא ביצירת תנועה המתורגמת למכפילי פירסום. חיפוש מידע על הטיסות הינו כנראה אחד ממחוללי התנועה הגדולים ביותר . מהלך זה של גוגל תואם לחלוטין את האינטרסים של חברות התעופה המעוניינות לבזר את הפצת המידע התעופתי ולחסוך בעליות הנגבות על ה-GDS. לא מן הנמנע כי בעתיד הלא רחוק נראה חיבור בין גוגל ל-BSP.
9. ארגונים יהפכו לשטוחים ושקופים יותר.
השקיפות הנכפת על העולם ו"השטחת" מקורות המידע והכוח לידי ההמונים יגיעו גם לארגונים. יותר אנשים בארגון ידעו יותר ויהפכו לחלק אקטיבי במערך המכירות והשירות של החברה. הרשתות החברתיות יהיו חלק מהתרבות הפנים ארגונית. לענף התיירות זו בשורה והתפתחות חשובה. באופן מסורתי בענף התיירות המידע המקצועי נמצא בעיקר בראשיהם של העובדים ולא במערכות הארגון. שיתוף המידע כחלק מהמפכה התרבותית העוברת על החברה האנושית יגיע גם לארגונים בכלל ובתחום התיירות בפרט וישכלל את השירות והמכירות. 
10. חוויה במקום הזמנה
ארגוני תיירות רבים יותר יעבירו משקל בפיתוחים הטכנולוגים ממערכות ההזמנות והממשקים למערכות ממוקדות חווית לקוח ושירות 
11. מסחר במקום הזמנה
מערכות התיירות יתפחו באוריינטציה של מערכות מסחר כדוגמת מערכות לרכישת מטבעות וניירות ערך ופחות כמערכות ממוקדות הזמנות וניהול חשבונות 
12. פרסונליזציה ומערכות לניהול קשרי לקוחות
מרביתן המוחלט של המערכות בתחום התיירות מבוססות בסיסי הנתונים של הארגון ולא מאגר הנתונים על הלקוחות . התאמת המוצר והשירות ללקוח חייבים להתפתח בשנה הבאה במקביל להמשך החדרת ושיכלול מערכות לניהול קשרי הלקוחות כמערכות המרכזיות בארגוני התיירות במקום המערכות המבוססות הנהלת חשבונות .
13. שיתופים עסקיים בין אתרי אינטרנט מובילים לאתרי התיירות
אתרי האינטרנט המובילים בתחום התיירות ברמה הגלובלית ובהתאמה ברמה הלוקאלית יפתחו  מודלים חדשים לשיתופים כלכליים . יתכן ובשנה הבאה נראה שותפויות עסקיות מזן חדש בין אתרים המחזיקים בתנועת גולשים לאתרי הנופש בעולם הקונבנציונלי. 
14. Apple's iTravel
באמצע השנה הבאה אמורה אפל להשיק את השירות . לא מדובר במשהו זניח אלה בהחלטה אסטרטגית הממוקדת בחווית הרכישה והשירות באמצעות האייפד והאייפון. אפל כבר הוכיחה שיש לה כוחות שיווק וקסם מפתיעים. כניסתה לתחום התיירות בשנה הבאה יכול להוות אבן דרך לאופן בו צורכים תיירות בעולם. בעולם המוסיקה אפל כבר עשתה פעם אחת מהפכה.
15. בלוגרים ומובילי דעת קהל
בלוגים בתחום התיירות צצים כפטריות לאחר הגשם ומובילי דעת קהל ברשתות החברתיות הופכים לברי הסמכה החדשים . יותר ארגוני תיירות ישלבו בלוגרים ומובילי דעת קהל ברשתות החברתיות כחלק מצוות המכירות ומעצבי התדמית של החברה בתחום התיירות השנה הבאה.
16. ארנקים אלקטרונים
שנת 2012 אמורה להיות השנה בה יפרוץ הארנק האלקטרוני מבוסס הסלולר או הרשת בגדול. ככל שמגמה זו באמת תממש הרי שלגבי תחום התיירות מדובר בבשורה גדולה שתשולב כמעט ראשונה בתחום התיירות .
17. התוכן הוא המלך גם בתחום התיירות
על משמעותו של תוכן איכותי ואובייקטיבי כתנאי הכרחי לתחילת מערכת יחסים עם לקוח פוטנציאלי נאמר די. מרבית אתרי התיירות אינם משקיעים בתחום התוכן המקצועי הבלתי מוטה כשער הכניסה ללקוחות . עמוד הבית של אתרי התיירות מורכבים בעיקר ממספרים והצעות מחיר. בשנה הבאה יותר חברות המפעילות אתרי תיירות משמעותיים ישקיעו בתוכן מקצועי ויעבירו אותו לעמודים הקדמיים.
לסיכום,
כאמור מה באמת יקרה לא באמת ידוע ברור לגמרי שדברים לא יתרחשו בסדר אם בכלל של הרשימה הזאת אולם סביר גם להניח שחלקם ובמקרים אחרים שילוב של כמה מהתופעות שפורטו ישתכללו לידי המציאות שתעצב את שנת 2012 בתיירות .
שנה אזרחית טובה ומוצלחת  

7 תגובות:

  1. בוקר טוב - well said. המסקנה שלי מכל מה שאתה כותב - שהתכונות האישיות הנדרשות מסוכן התיירות - משתנות. על מנת להצליח, סוכן התיירות החדש צריך להיות טכנולוג (אפליקציות חדשות, virtual reality וכו), יצירתי, מעורר עניין, בקיא במדיה החברתית והתפתחותה, שלא לדבר על מתן שרות כזה שאמנם ילווה את הלקוח וזה אומר - תם עידן הסוכנים שלא ניתן להשיג אותם לאחר שעות העבודה.
    ובכלל - המסקנה המתבקשת - אנרגיות חדשות בדמות כח אדם חדש בנוסף לכח אדם קיים, כזה שהסתגל לשינויים and have what it takes!
    בהצלחה :-)

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. מסכים עם כל מילה שלך !

    השבמחק
  4. הי יוסי, קראתי את הבלוג-נפלא לקרוא אותך. באופן מדהים, התהליכים הללו קורים בתחומים ושדות שונים בעולם ולא בכדי. בשיטוטיי (המוגבלים) בעולם אני מזהה תהליכים מואצים של "דמוקרטיזציה של התיירות" או יותר נכון "דמוקרטיזציה של האופן בו אנחנו נעים בעולם". היכולת של היחיד - האורח והמארח בזמן ובמקום נתון לצרוך ולספק שירותים "תיירותיים" הופך לאפשרי ובעל פוטנציאל עצום למנוע כלכלי-מסחרי חדש שישנה את האופן בו נעשה מסחר תיירותי.
    אפשר לדמיין בקלות תחליף מרתק למדריכי ה"לונלי פלנט" (הארד קופי ואינטרנטים למינהם) בדמות תושבי השכונות והערים שמציעים סיורים מקומיים+ארוחה ביתית כהכנסה נוספת. שירותי גוגל מבוססי מקום טומנים בחובם הזדמנות מרתקת לחשיפה לתוכן הסטורי, תרבותי, ארכיטקטוני ועוד של כל בניין שתרצה לחקור ולו במבט על הבניין דרך הסמארטפון עם "סרגל היסטוריה" שיראה את הבניין והשכונה מאז ועד היום, בשילוב חכם של הארנקים הסלולריים - השמיים הם הגבול מבחינת הפרסום המדוייק, ומנועי הרווח של העסקים המקומיים. בגלל שאני בעמק הסיליקון, אני מוצא עצמי בשיחות מרתקות עם צוותי פיתוח ב"גוגל" ואחרים ולומד שהאתגר הגדול מבחינתם הוא להתאים את קצב ההתקדמות הטכנולוגי ליכולת האדפטציה של העולם ה"אמיתי".
    האתגר האדפטיבי בהתאמת תפקידו של "סוכן הנסיעות" לעולם החדש מרתקת בעיני ולתחושתי אכן תתמקד יותר בבניית יחסים, ביצירת ממשקי משתמש חכמים ופחות ופחות במקור סמכות/ידע. ועוד ועוד שבטח ימציאו הסוכנים עצמם יחד עם אחרים מתחומים שונים...שלך, ברק

    השבמחק
  5. אחלה פוסט יוסי,

    אין ספק שמרבית הדברים בהחלט מכוונים לשינוי כרגע בענף התיירות,

    נכון לעכשיו עם מקרה חשיפת כרטיסי האשראי באינטרנט, תחום התיירות באינטרנט הינו אחד התחומים שהכי נפגעו מהנושא ולדעתי האישית הלכנו אחורה מספר צעדים במקום להתקדם,

    אשמח לשמוע עוד על התחזיות השונות בפוסטים הבאים :)

    בהצלחה בהמשך הדרך עם הבלוג,

    השבמחק
  6. אוף. אתה כנראה רואה את רוח הדברים נכונה , ואני... מרגישה שזה כבר מתחיל להתיש אותי. כבר עברתי כל כך הרבה גילגולים כסוכנת נסיעות, מגולם לפרפר ואז שוב לזחל ושוב גולם - ואני מרגישה שהפעם אהפוך לפרפר - ואעלם אי שם לתוך הקשת בענן. האדמה כל הזמן גועשת מתחת לרגלי ואני מרגישה שאם לא אשגיח בכל רגע נתון - אמעד. ואני כל כך משתדלת לזרום ולהתאים את עצמי לעתיד המתקרב- וזה מתיש. אולי אתחיל למכור פרחים?

    השבמחק
  7. ההערות וההארות שלך יוסי, בהחלט מאלפות. יחד עם זאת, דומי שהתחזית הראשונה צריכה להיות קשורה במישרין למיתוו העולמי הצפוי ולהשפעתו הבלתי נמנעת על תנועת התיירות. אין ספק שאנו עומדים, כיועצי תיירות ובעלי משרדי נסיעות בפני שנה קשה ביותר. חלק מהצעותיך, בהחלט יכול להיות מתורגם ע"י מי מאיתנו לתכנית עסקית שתשפר את מצבנו.

    האתגר שלנו בהתאחדות סוכני הנסיעות הוא להמשיך ולדחוף את תכניתנו לעיצוב מחדש של מודל הפעילות של יועצי התיירות. התקדמות טכנולוגית, טיפול נכון בתוכן ושימנוש גובר והולך ברשתות החברתיות - כל אלה הכם כלים שעלינו לאמץ ולשפר לטובת חברינו.

    וכמובן, אי אפשר בלי - אוהב את צילומיך וביחוד זה המופיע בפוסט ומוכר לי כל כך.

    השבמחק