יום שני, 29 במרץ 2010

פסח תש"ע


ערב פסח תש"ע


חג פסח ואביב שמח לך,

"בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם"
שֶׁנֶּאֱמַר:"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם".

כבר אלפי שנים במועד קבוע ומדוייק, מזמנת לנו המסורת היהודית מפגש מסורתי עתיק יומין ומופלא עם סיפור יציאת מצרים. דרך כל שרשרת הדורות מעבירים הורים לילדיהם ,כאילו היה זה זכרון אישי משפחתי, את סיפור יציאתנו מארץ העבדות למולדת של חופש ובחירה.

ימים אלה של התכוננות לקראת "ליל הסדר" מזמנים לנו עשיית סדר גם במחשבות ובתחושות, לבחון את פעולותינו, ולשאול את עצמנו מה מכתיב את תגובותינו כלפי המתרחש. האם כל אלה הם באמת שלנו? האם הם מה שאנו באמת רוצים?

אני מבקש לאחל לכולנו שנמצא הזדמנות למחשבה על מטרותנו בחיים, לחזרה אל המקום הבהיר והאמיתי שבתוכנו, לשחרור מ"עול מצרים" של הרגלים ישנים וכובלים, וליצירת סדר אישי וחברתי מחודש ורענן.

למתן השראה למחשבות עמוקות וחשובות אלו מתגייס הטבע במלוא הדרו כפי שמתואר בשיר השירים:

"כִּי-הִנֵּה הַסְּתָו, עָבָר; הַגֶּשֶׁם, חָלַף הָלַךְ לוֹ. הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ; וְקוֹל הַתּוֹר, נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ, וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ"

העובר בשבילי הארץ ודרכיה בתקופה זו של השנה אינו יכול להימנע מקריאות התפעלות על שפע הפריחה והיופי בהם מתקשטת הארץ. מהצפון עד לדרום, מהמזרח ועד פאתי מערב מלאה הארץ צבעים עזים המרחיבים את הלב והנשמה, ומזמינים אותנו להתחדש ולפרוח גם בתוכנו פנימה.

אחרי "חורף" סוער בחייה של מדינתנו אני מבקש להקדיש מספר שורות משירה של נעמי שמר "אנשים טובים באמצע הדרך" לכולנו, בתקווה שנדע ליהנות מהפריחה ולצעוד יחדיו.

"תפקחו את העיניים תסתכלו סביב
פה ושם נגמר החורף ונכנס אביב
בשדה ליד הדרך יש כבר דגניות
אל תגידו לי שכל זה לא יכול להיות.

אנשים טובים באמצע הדרך
אנשים טובים מאד
אנשים טובים יודעים את דרך
ואתם אפשר לצעוד"

חג שמח,
יוסי פתאל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה